Första anmälan!

-
Jaa, då var det gjort - för första gången i mitt och hundarnas liv!
Känslorna pendlar mellan förväntningar, nervositet och ånger.
Det var ingen som sa att vi borde eller skulle, var mogna för eller inte - jag bara gjorde det!
Den 8:e juli ska Lea tävla i sin första agilitytävligt Klass 1!
Detta äger rum på vackra Wiks slott, söder om Uppsala.
Efteråt insåg jag att detta är en ganska stor tävling. Alla klasserna körs och det ser redan ut att bli många deltagare.
Det ska bli så otroligt kul! - Nu känner jag verkligen ett mål och lite positiv press med träningen!
Kursen är verkligen bra för oss! Lea tog A-hindret "relativt" utan problem när väl instruktören fanns där och hjälpte till. I söndags (igår) morse cyklade vi tidigt till SOSUBK och byggde upp en bana på 16 hinder. Alla hinder inkluderades förutom gungbrädan - vilket vi inte har tränat in ännu. (Detta ska de gå igenom på onsdag denna veckan - så jag är i Kalmar och vi inte kan vara med - Arrrgggg, men det får vi hjälp med vid nästa tillfälle :) Först körde vi lite kombinationer. Lea behöver framförallt träna på att bli snabbare i tunnlarna, där hon alltid går långsamt och letar efter godis, samt att inte hoppa bredvid däcket. Jag ska försöka lösa detta genom att trigga henne med tjut och kanske pipleksaker vid tunnlarna och visa henne långsamt/tydligare vid hindret. Slalomet börjar gå in bättre och bättre :)
Men iallafall: Vi körde banan 3 hela gånger - utan avbrott - 16 hinder!! Detta är otroligt och första gången vi tränar detta också!!
Lustigt nog slöt tre kurskamrater upp när mina vovvar var tränade och trötta. Då blev det en uppvisning till. Tror Lea fick sammanlagt 12-16 fel, men vi är nybörjare och dessutom var hon trött!
Jag ska inte tävla med inställningen att vinna - nejnej, det kommer vara deltagare där som har blivit strukna flertaget gånger på tävlingar innan.
Till Wiks slott åker vi främst för att träna och ha roligt! Dagen efter Martins födelsedag - det ska INTE bli svårt att glömma bort :)
Men lilla Frida då?
Hon tränar jag också naturligtvis! Men lite långsammare och på en annan nivå. Lea började vi vänja vid agilitysporten när hon var ett halvår - Frida har innan hon blev 20 månader bara lärt sig stå fint och gå fint i koppel, som man ska på utställningar.
I söndags gick träningen bra med henne också. Hon tog längre kombinationer än hon någonsin gjort förr. (En var på 8 hinder, inkluderat långhoppet, däcket och släptunneln. Vi lägger rätt mycket fokus på slalomet. I början förstod hon det inte alls, utan la sig bara ner vid pinnarna, men sedan jag lärde mig "vaggningstekniken" på kursen har det bara gått allt bättre! Igår var hon relativt snabb, men måste passa sig för att träna för länge och många gånger. Det blir snabbt tråkigt och samma gäller med båda. Det blir mycket lek och pauser med andra hinder däremellan.
Jag är så stolt över dom båda!!!!!
Okej, jag borde skriva oftare och kortare inlägg, men gör ständigt tvärtom!
Nu är det så att matte har fler planer för sommaren - Frida är nämligen nu anmäld till en intensivkurs i rallylydnad i slutet av juni. Det ska bli intressant att lära sig mer om olika grenar . Jag tror detta kan passa Frida bra eftersom hon är så lyhörd och träningsvillig. En tjej på kursen visade igår lite vad hon och hennes hund kunde från en rallylydnadskurs och det såg häftigt ut! Detta har vi också att se fram emot!1
...och förutom allt detta börjar jag även gå i utställningstankar, men mer om detta nästa gång.
Dom är så fina och underbara våra små flickor!
-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0